Dietetika dle TČM

Asi všichni tušíme, že moderní západní strava není to "pravé ořechové" pro náš organismu, ono mnoho cukru, tuků a živočišných proteinů zdraví neprospívá a rozhodně nevede k dlouhověkosti. Čínská dietetika je známá tím, že stravu samotnou považuje za lék. Měli bychom jíst hlavně zeleninu a obiloviny a občas to doplnit malým množstvím všeho ostatního. Jíst bychom pak měli stravu vařenou a teplou, která není moc sladká, moc tučná ani moc vlhká. No a k tomu bychom měli dobře žvýkat a k jídlu vypít šálek teplé vody.

Hlavní zásady zdravé stravy podle čínské medicíny:


• Při výběru potravin myslete i na jejich pět základních chutí – sladkou, pálivou, hořkou, kyselou a slanou.

• Jezte čisté a lehké potraviny, zejména zeleninu, obiloviny a ovoce. Maso byste si měli dopřávat méně často, stejně tak tučné potraviny a alkohol.

• Strava by měla být vyvážená, tím se zbavíte touhy po nezdravých potravinách. Když budete jíst jen potraviny jedné chutě, povede to k nahromadění uvnitř těla a časem dojde k nerovnováze orgánů a vnitřností.

• Potraviny byste měli vybírat podle svého konkrétního založení. Ne všem vyhovuje všechno.

• Jíst a pít byste měli den co den ve stejnou hodinu, protože lidské tělo funguje podle cirkadiánních rytmů, které se denně opakují. V zásadě byste ráno měli jíst královsky, v poledne jíst jako bohatý obchodník a večer jako žebrák.

• Při vaření byste měli dodržovat rovnováhu, aby se v jídle zachovaly nejdůležitější živiny. Jíst byste měli jídla vařená a teplá, aby to prospělo slezině a žaludku.

• Měli byste jíst potraviny podle ročních období, protože musíte být v harmonii s vnějším světem. V zimě je dobré jíst vysoce výživné potraviny, jako jsou hovězí, jehněčí či kuřecí, a klidně si dopřát i víno či jiný alkohol. Na jaře se doporučuje více konzumace sladkých potravin, aby se posílila slezina, v létě pak lehká a snadno stravitelná jídla a vyhnout se těm těžkým a tučným. No a na podzim je potřeba vypustit konzumaci studených a nevařených jídel.

Jíme abychom žili – nežijeme však proto, abychom jedli, a nejíme proto, abychom přežívali!!!

 

A teď si pojďme něco dobrého a hlavně zdravého uvařit. Nebojte se experimentů a přidávat, popřípadě ubírat ingrediencí dle vlastních chutí, ale v souladu se zásadami receptů dle TČM:

JAHELNÉ KNEDLÍČKY (recept u vlhka/horka)


400 g jáhel, 15 g tofu (nebo tvarohu, případně kozího sýra), 100 g jemných ovesných vloček, 2 – 3 lžíce kvalitního oleje, libeček, petrželovou nať, sůl, mletý koriandr a muškátový květ, 30 g bramborového či kukuřičného škrobu


Dopředu několikrát spařené jáhly uvařte v osolené vodě tak, aby se nakonec voda odvařila či natáhla do zrnek. Poté přidejte nastrouhané tofu a ovesné vločky. Dále pak koření, škrobovou moučku, olej a posekanou nať libečku a petrželky. Vše důkladně promíchejte a nechte čtvrthodinku odpočinout. Namočenýma rukama pak tvořte z těsta malé knedlíčky a ty vařte v osolené vodě do doby, než vyplavou na povrch. Tvořte jenom maličké knedlíčky nebo nočky, neboť velké by se uvnitř svařily a slily. Je to skvělá příloha k dušeným masům, ale i samotné s houbovou míchanicí nebo podušenou zeleninou budou chutnat. Můžete vyzkoušet udělat ze stejného těsta halušky přes síto s většími otvory.