Typické letní nemoci z pohledu TČM

Léto je typické prosluněnými dny plnými radosti a poznávání okolí. Doba, kdy mnozí jezdí na dovolené a čas tráví aktivitou střídanou odpočinkem, však skýtá i úskalí, o kterých se v následujících odstavcích řekneme více. Aneb, s heslem kdo je připraven není překvapen, je dobré vědět, jak neduhy fungují, jak jim předcházet a případně jak si pomoci, pokud k nějaké mimořádné dojde. Hned na úvod upozorňuji, že je vhodné veškeré postupy konzultovat s praktikem TČM, který vám pomůže optimálně přizpůsobit léčbu a „ušije vám ji na míru".

Na letní nemoci z pohledu TČM je potřeba se podívat trošku jinou optikou, než nabízí západní medicína. TČM je založena na symbolech, a proto je dobré se s nimi seznámit, abychom správně chápali jejich význam.  V letních měsících dominuje horko, které připadá k elementu oheň. Qi (čchi) tohoto období je teplá, stoupá vzhůru, rozpíná se a urychluje pohyb. Patogen z horka nazýváme Re Xie. Dalším možným patogenem, se kterým se můžeme setkat je vítr – Feng Xie. Vítr je velice dynamické povahy, přináleží k elementu dřeva, jaru, ale můžeme se s ním setkat kdykoliv během roku. O větru se říká, že je „taxíkem 100 nemocní“, což znamená, že při vstupu do těla s sebou rád sveze dalšího nevítaného kamaráda. Ti potom svádí boj s naší obranou Qi, díky čemuž vzniká řada chorobných projevů.

Právě kombinací větru s horkem popřípadě s chladem vznikají typicky chřipkové choroby. Pokud postižený trpí ztuhlostí šíje, náhlou bolestí hlavy a výraznou zimomřivostí, jedná se pravděpodobně o napadení větrným chladem „Feng Han Xie", který do těla vstoupil teplem přes otevřené póry pokožky. Často tento stav vzniká při přechodu do překlimatizovaných prostor nebo dlouhém pobytu v přítomnosti klimatizace, proto je dobré teplotu takových míst přizpůsobit okolí a snížit ji maximálně o 3°C.  V tomto období, které však netrvá déle jak 3 dny, si můžeme pomoci již hotovou bylinnou směsí Průsmyk větrné hory (004). Pokud chlad proniká do plic, projevuje se rýmou a kašlem s vykašláváním řídkých hlenů, je čas pro směs Pilulka tyrkysového draka (001).  Ve chvíli, kdy se vyskytuje i horečka, pocení a bolesti v krku, jedná se již o větrné horko „Feng Re Xie" a vhodnější směsí proto bude Chlad ranní mlhy (002). Tuto léčbu je dobré doplnit odpočinkem a mátovým čajem, který větrné horko vylučuje. Čaj ze zázvoru otevře póry a spustí pocení, s nímž odchází i větrná škodlivina. Dále se hodí při otravě mořskými plody a přejedením se zmrzlinou. Pokud se přidá i rýma, je dobré přidat směs Vyvanutí dračí jeskyně (007). Tyto směsi je možno zakoupit u praktiků TČM, na internetu a v celé řad dalších prodejen. Další možností, jak vyloučit v časné fázi větrnou škodlivinu a její kamarády je metoda Gua Sha „žraločí kůže". Třením kůže rohovinovou destičkou otevřeme povrch na krku, kudy vítr do těla vniká. Tato technika se může zdát na první pohled poněkud drastická, avšak je velice účinná a není těžké se ji naučit. Osobně nosím destičku na tuto techniku neustále u sebe, ale dá se snadno nahradit kreditní kartou nebo polévkovou lžicí, a v případě prvních náznaků choroby rychle zakročím. Následný odpočinek je nedílnou součástí. Stopy po aplikaci do 3 dnů zmizí a na druhý den z nás bude nový člověk. V případě, že dochází k angínózním stavům spojeným s pálivými bolestmi v krku, skvěle zabere Pilulka bílého zámotku (209). Tyto rady se týkají časně vzniklých stavů, které dokáží účelně léčit, pokud nemoc postoupí, dále stav konzultujte se svým praktikem TČM nebo lékařem. Celá řada infekčních a dětských onemocnění jako záněty spojivek a středouší se řeší individuálně vybraným postupem.

Často se na dovolených v tropických oblastech můžeme setkat s trávicími obtížemi souvisejícími s prostupem chladu do žaludku a střev. Stav, který je charakterizován trávicími obtížemi souvisí s konzumací nevhodné  stravy, můžeme řešit směsí Obnova říše středu (021). V případě náhle vzniklé střevní chřipky, která často souvisí s neadekvátní úpravou jídla, je vhodná směs Pilulka hladící žaludek (076). Je ovšem vhodné poradit se se svým praktikem TČM, který vám doporučí vhodnou směs pro dovolenou v tropických zemích.

Další kategorií neduh, která se týká především žen, jsou infekce močových cest. Často souvisí s prostupem vlhkého horka do močového měchýře. Na již projevený zánět je vhodná směs Odvedení horkého pramene (210). Je však vhodné těmto stavům předcházet a nepobývat ve vlhkých plavkách a oblečeni. Pokud se zánět projevuje bolestí a pálením při močení, močovou urgencí a bolestmi v podbřišku, můžeme si pomoci směsí Hoře od říční delty (102).

Další nepříjemností, které nás v létě můžou potkat, jsou všemožná poranění pohybového aparátu. Na tuto problematiku se pohled TČM taktéž malinko odlišný. Zranění souvisejí s blokádou Qi a Xue (krve), díky čemuž postižená oblast není zásobena živinami, energií, a začíná bolet. Postup je v těchto případech následující: rozhýbat stagnace a do dané oblasti přivést „čerstvou krev". Pomoci si můžeme například šťávou z čerstvého zázvoru, tou postiženou oblast potřeme. Čínská medicína nedoporučuje chlazení, neboť to způsobuje vazokonstrikci, čímž se zamezí průtoku krve do dané oblasti, spíše se snažíme co nejvíce podpořit přirozené mechanismy obnovy těla. V akutní fázi je taktéž vhodná bylinka San Qi – Pavšehoj Čínský, výborně působí proti bolesti na traumata i krvácení a byla povinnou součástí lékárniček čínských vojáků. Pro lokální aplikaci je vhodný například Kurkumový sprej nebo Šaolinový olej, popřípadě šaolinské náplasti které se aplikují na postižené místo a lokálně rozbíjí blokády. Tento postup se může zdát Evropanovi poněkud zvláštní, ale věřte, že hojení urychlí někdy až neuvěřitelným způsobem.

Toť z naší krátké exkurze do letních chorob vše. Znovu zdůrazňuji důležitost konzultace výše uvedených postupů s praktikem TČM, který vám léčbu zoptimalizuje a ochotně poradí, jak s prevencí tak i potenciální terapií. S přáním pohodového a klidného léta se s vámi loučím.

Váš Vláďa