Léto z pohledu tradiční čínské medicíny

Léto je obdobím na které se celá řada z nás velice těší. Slunné dny strávené odpočinkem například u moře jsou po celoroční práci zasloužené. V tomto článku si povíme o tom, co je v létě vhodné dělat, jak upravit stravu a čemu se naopak vyhnout, abychom na podzim nechuravěli a měli dostatečnou imunitu tak, aby nemoci nepokračovaly i v zimě. Jelikož byly letos tři jarní měsíce, nazývané v Číně „rozvíjení nového a odstranění starého", prakticky smrsknuty do 14 dní, začalo nám léto o něco dříve. Doufejme, že další roky nebudou mít podobnou tendenci, neboť jaro je pro přírodu i nás nesmírně důležitým obdobím. Vše kvete, klíčí a roste, rostliny v přírodě kvetou postupně, avšak díky rychlému nástupu léta letos musely vykvést poměrně rychle a téměř všechny naráz, což nebývale zatěžuje prací naše hmyzí přátele, nemluvě o nedostatku vody. V evropském kalendáři léto začíná 21.6., přičemž taoistický a keltský kalendář datují začátek léta o něco dříve a to na 18.4.

Léto je z pohledu taoistické filozofie pod nadvládou elementu ohně, tři letní měsíce se nazývají „bujnost a nádhera," oheň znamená teplo a světlo. Jedná se tedy o velký Yang, díky čemuž je toto období energetické a dynamické, v našem těle k němu přináleží orgán srdce Xin a tenkého střeva Xiao Chang. Letní dny jsou dlouhé, radostné a plné slunce. Léto je obdobím, kdy vše bují, krásní a dospívá, rostliny jsou v plné síle, a tak ji neváhejme využít. Lidé by měli chodit pozdě spát a brzy vstávat a v mysli by neměl přebývat hněv. Naše jednání by mělo odrážet radostnou a slunnou atmosféru, náš duch tak bude vzkvétat a energie Čhi (Qi) bude volně vystupovat ven. Stejně tak bychom se měli zajímat o okolní svět a naši pozornost směřovat ven. Takový je charakter letní Qi a kdo jej nerespektuje poškozuje si srdce, a proto na podzim bude churavět horkým onemocněním. Navíc pokud nejsou dostatečně vytvořené podmínky pro shromažďování podzimní Qi, budou se choroby opakovaně vracet i v zimě.

Jak tedy přizpůsobit naši stravu tomuto období? Je to jednoduché. V první řadě se dívejme kolem sebe, touto dobou roste spousta bylin, které při procházkách přírodou můžeme bez problému natrhat a zkonzumovat. Elementu ohně přináleží hořká chuť - ta prospívá srdci, stahuje a vyrovnává nadbytečný oheň, navíc ochlazuje. Dále hořké potraviny usnadňují trávení a jsou vhodné pro řešení nadváhy. Příkladem hořkých potravin jsou tmavě zelené listy salátů a různých bylin. Je důležité, aby naše pokrmy byly šťavnaté a barevné. Nebojme se do jídla přidat například květy, ty vytvoří překrásné variace oblíbených pokrmů a můžeme je utrhnou prakticky zadarmo. Jen se prosím vyhýbejte sběru bylin u cest, ve městě a na rušných místech, zkrátka tam kde máte pochybnosti o kvalitě půdy, která se pak promítne i do rostliny. Dále je vhodné podpořit pocení, které náš organizmus přirozeně ochladí, a to například horkou sprchou, horkými nápoji nebo mírně ostrým jídlem. Vyhněme se ochlazování studenými nápoji a zmrzlinou. Tyto potraviny naše tělo paradoxně více zahřejí, neboť náš žaludek musí vynaložit teplo, aby takovou surovinu zahřál na 38°C a začal ji trávit. Navíc takto prudké ochlazení může poškodit naše trávení a teplo vyprodukované žaludkem se může uzavřít uvnitř organizmu, což vede k celé řadě patologických procesů. Pokud si však nějakou tu zmrzlinu dáme, je vhodné její chladnou povahu kompenzovat alespoň teplým nápojem nebo před její konzumací požvýkat plátek zázvoru. Sami uvidíte, že vás nebude bolet břicho a nebudete se cítit těžcí. Toto je důležité zejména u dětí, jejichž trávení je na podobné extrémy daleko náchylnější. Stejně tak je dobré chladné ovocné šťávy alespoň zředit horkou vodou.

Nezapomínejme ani na obecná pravidla ve stravování. Jezte pravidelně, pomalu a střídmé porce, nepřejídejte se, jezte jídlo (ne polotovary), jezte a vařte v dobrém rozmaru převážně jednoduchá jídla.

Vhodnými úpravami je například krátké osmahnutí při vyšší teplotě, dále blanšírování, vaření v páře, dušení a vaření ve větším množství vody. Vhodné je přidat řasy, houby a ovoce. V létě by naše strava měla být co nejlehčí, to znamená vyhýbat se masu a mléčným výrobkům a dalším hůře stravitelným surovinám. Neuškodí ani občasný půst. I když by naše strava měla být alespoň krátce tepelně upravena - zvýší se tím její stravitelnost, nebojte se přidat i čerstvou zeleninu, ovoce a klíčky. Osvěžující potraviny spolu s dostatkem nápojů zabrání vzniku patologického horka a sucha v našem těle.

Abychom našemu zdraví neublížili, je vhodné vyhnout se dlouhodobému pobytu na přímém slunci a přechodům z klimatizovaných prostor do horkého podnebí. Ty mohou snadno vést k nemoci. Mezi nevhodné techniky úpravy patří dlouhé vaření a pečení, smažení a grilování. Tyto techniky dodávají jídlu horkou povahu která se spolu s teplým ročním obdobím násobí. Samozřejmě grilovačka s přáteli k létu neodmyslitelně patří, proto se alespoň horkou povahu jídla snažme vykompenzovat dostatkem čerstvé zeleniny a svěžími nápoji. Nevhodné je taktéž konzumovat kávu, semena, vejce a tuky, černý čaj či tvrdý alkohol. Tyto suroviny jsou buďto těžce stravitelné nebo přinášejí do organizmu horko a sucho. Stále bychom však měli teple snídat. Teplá snídaně podpoří naše tráveni a dodá dostatek energie na nadcházející den, vhodným příkladem jsou obilné kaše s ovocem, zeleninový vývar nebo vodní rýže (congee).

Jaké jsou tedy vhodné potraviny? Obecně lze říct že ty sezónní. Z obilovin například pohanka, amarant, kukuřice, pšenice a pšeničné klíčky. Vyhněme se však konzumaci pečiva a raději příležitostně použijeme kuskus, bulgur nebo kvalitní těstoviny. Mezi vhodné luštěniny řadíme mungo a tofu. Je vhodné jíst zeleninu s vyšším obsahem vody a dostatek zelených listů jako špenát, kapusta, rukola, čekanka, mangold, listový salát a listy pampelišek. U ovoce je důležité aby bylo dobře zralé, mezi ta vhodná řadíme například jablka, hrušky, vodní meloun, citrón, brusinky. Mezi vhodné koření a bylinky patří chryzantéma, máta, heřmánek, muškátový oříšek, třezalka, levandule, měsíček, bazalka, řebříček, kopretina, tymián, mateřídouška, tymián, slez, ibišek, dobromysl, přeslička, listy lesní jahody a borůvky. Nejlepšími nápoji jsou zelený a jasmínový čaj, obilné kávy, zeleninové a ovocné šťávy a samozřejmě čistá voda.

Pokud se budeme řídit těmito radami, užijeme si jistě krásné a radostné léto a vyhneme se neduhům, které jsou pro nezasvěcené jedince běžné. Zbytek roku pak bude harmonický a naše tělo bude lépe zvládat následující chladné a deštivé období. Hlavně buďme rozumní, občasný extrém nás nezabije - pokud je většina stravy adekvátní. Snažme se být zodpovědní, jelikož každý z nás drží zdraví ve svých rukou. Proto pozorujte své tělo, co mu dělá dobře a co ne, jak se cítí a jak jedná. U jídla to platí dvojnásob. Pokud se po jídle ještě dvě hodiny cítíme těžcí a nafouklí, asi není něco v pořádku. Tělo nám dává jasné signály, stačí jen poslouchat. Tím se s vámi loučím a přeji vám ať slunné a radostné dny prozáří i ty nejtemnější chvilky, kterých snad bude pomálu.