Čínská medicína druhá část

Zde se budeme věnovat jednotlivým meridiánům.

Meridián tlustého střeva

Je to jangová dráha probíhající vzestupně od ruky k hlavě člověka. S čím Vás může potrápit?
 Orgány pod vlivem meridiánu tlustého střeva: ústa, zuby, hlava, hrdlo, jazyk, tváře, jícen, horní končetiny
 Energie této dráhy je spojována se smutkem
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu tlustého střeva na fyzické úrovni: bolesti a otoky hrdla, bolesti zubů, záněty mandlí a hrdla, zablokování krku, bolesti v nadloktí a v břiše, pocit sucha v očích, zežloutnutí bělma, krvácení z nosu, syndrom zablokování ukazováčku
 Projevy nerovnováhy meridiánu tlustého střeva na psychické úrovni: dlouhodobé zadržování přežitých a neaktuálních emocí a citů, problémy s aktem dávání a přijímání na citové rovině, pocity nedostatečného ocenění, vnitřní deprese, pocity viny, apatie, lhostejnosti, ale i lakoty a sobectví

Meridián plic

Jedná se o jinovou dráhu probíhající sestupně od hrudníku k ruce. Jaká je její charakteristika?
 Orgány pod vlivem meridiánu plic: nos, hrdlo, plíce hrudník, horní končetiny.
 Energie spojována s touto dráhou je smutek.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu plic na fyzické úrovni: dýchací obtíže, kašel, astma, pocity dušnosti a plnosti v hrudi, bolesti v jamce klíční kosti, bolesti v krku, zimnice, horečky s pocením i bez něj, snížená odolnost vůči chladu a infekcím, ale i srdeční arytmie, bolesti v zápěstí a ramenou, problémy s močením, některé ekzémy, skvrny na pokožce.
 Projevy nerovnováhy meridiánu plic na psychické úrovni: deprese, emoční otupělost, melancholie, sebepodceňování, stísněnost, pohrdání, lítost.

Meridián žaludku

Je to jangová dráha probíhající sestupně od hlavy k noze. Jak vás ovlivňuje?
 Orgány pod vlivem meridiánu žaludku: hlava, tváře, ústa, zuby, hrdlo, žaludek, střeva, dolní končetiny.
 Energie spojována s touto dráhou jsou starosti.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu žaludku na fyzické úrovni: nadýmání, špatné trávení, chlad nohou, poruchy teplotní regulace, vysoké horečky spojené s blouzněním, otoky hrdla, kolenou, dolních končetin spojené s bolestmi, bolesti kloubů, napětí v oblasti čelistní, onemocnění prsní žlázy.
 Projevy nerovnováhy meridiánu žaludku na psychické úrovni: neschopnost lásky a pochopení pro okolí, ustaranost a přílišnou citlivost vůči emocionálním impulsům, na straně druhé zatrpklost, nevšímavost, povrchnost, mlčenlivost, výbuchy zlosti, pochybnosti, kritičnost, malou flexibilitu.

Meridián ledvin

V tomto odstavci nahlédneme pod pokličku meridiánu ledvin. Jedná se o jinovou dráhu probíhající vzestupně od nohy k hrudi. Poznáváte se v těchto charakteristikách?
 Orgány pod vlivem meridiánu ledvin: plíce vnitřní orgány,urogenitální orgány, hrdlo, dolní končetiny
 Energie spojována s touto dráhou jsou strach.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu ledvin na fyzické úrovni: Všechny nemoci ledvin spojené s jejich funkcemi, nechutenství, temné zbarvení obličeje, temné kruhy kolem očí, prosáknutá víčka, váčky pod očima, akné, ekzémy, suchost dlaní, dušnost, vykašlávání krvavých hlenů, sípání a lapání po dechu, horko v ústech, suchý jazyk, záněty v hrdle, angíny, žloutenka, rozmazané vidění, arytmie, bolesti srdce, bolestivé pocity dřevěnění a chladu natahujícího se do kostí, únava, potíže v sexuální a hormonální oblasti, poruchy plodnosti, sklon k potratům, opožděný růst, chronická únava, pocity bolesti a přecitlivělosti na bedrech, vnitřní straně kolen, stehnech, lýtkách a kotnících, doprovázené tvorbou otoků, pálivé bolesti na chodidlech, bolesti v průběhu dráhy, poruchy sluchu a rovnováhy, zvonění v uších, křehkost kostí, kazivost zubů, klopýtání, ochablost dolních končetin, zadržování vody, noční pomočování, onemocnění uší.
 Projevy nerovnováhy meridiánu ledvin na psychické úrovni: Duševní neklid, nerozhodnost, váhavost, úzkostlivost, vztahovačnost, netrpělivost, cynismus, podezřívavost, zapomnětlivost, snížená motivace, pocity beznaděje, tendence k rozladěnosti a smutku, fobie, bázlivost, strach. Dále úzkostlivost, pověrčivost, přehnaná opatrnost, vnitřní napětí

Meridián osrdečníku

Tato dráha je jinová a probíhá sestupně od hrudníku k ruce. Pojďme se na něj podívat blíže:
 Orgány pod vlivem meridiánu osrdečníku: srdce, hrudník, centrální nervový systém, horní končetiny.
 Energie spojována s touto dráhou je radost.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu osrdečníku na fyzické úrovni: Chorobné stavy spojené s činností srdce a s orgány či místy, kudy dráha prochází, bušení srdce, časté zčervenání, noční pocení a pocení při slabé námaze, bledost tváří, dlaní a chodidel, citlivost na teplo a chlad, pocity sucha v hrdle, žízeň, bolesti srdce, bolesti pod žebry a na vnitřní straně rukou, stoupání chladu do rukou, pocit horkosti v dlaních, žloutnutí očního bělma, nespavost.
 Projevy nerovnováhy meridiánu osrdečníku na psychické úrovni: Neschopnost empatie, duševní neklid, citová labilita, nadměrné citové reakce, hysterie, poruchy řeči a neschopnost komunikace, poruchy paměti, zapomnětlivost, roztržitost, poruchy spánku, děsivé sny, poruchy chování, upovídanost. Dále nízká sebedůvěra, nejistota, zármutek, nenávistné pocity, hněv, zklamání, mylná očekávání.

Meridián slinivky a sleziny

Je to jinová dráha probíhající vzestupně od nohy k hrudníku. Jak nás tato dráha může potrápit?

Orgány pod vlivem meridiánu slinivky a sleziny: plíce, břicho, střeva, žaludek, slezina, játra, urogenitální systém, dolní končetiny
 Energie spojována s touto dráhou jsou starosti.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu slinivky a sleziny na fyzické úrovni: Tuhnutí kořenu jazyka, po jídle nutkání zvracet, bolesti žaludku, nadýmání břicha a říhání, diabetes, prudké bolesti pod srdcem, řídká stolice a průjem s pocitem nedostatečného vyprázdnění, zablokování vody v organismu, žloutenka, neschopnost stabilního spánku, potíže při dlouhém stání, opuchliny na vnitřní straně kolen a stehen, pocit chladu v končetinách, funkční porucha palce u nohy, nedostatek energie, vodnaté výtoky z nosu, krku, úst a jiných sliznic, anémie, poruchy elasticity cév, krvácivost, modřiny.
 Projevy nerovnováhy meridiánu slinivky a sleziny na psychické úrovni: Zmatené, těžkopádné a pomalé myšlení, nesoustředěnost, poruchy paměti, prchavé myšlenky a utkvělé představy, nutkavé konání a dogmatismus, přílišná starostlivost a sebelítost, úzkostné stavy, duševní labilita, pocit vykořenění – člověk se obtížně adaptuje na prostředí, smutek. Dále odmítání, strach z budoucnosti, závist, umíněnost.

Meridián močového měchýře

Jedná se o jangovou dráhu, která probíhá sestupně od hlavy k noze. Pojďme se na ni podívat zblízka:
 Orgány pod vlivem meridiánu močového měchýře: hlava šíje, záda, gluterální krajina, centrální nervový systém, kůže, vnitřní orgány.
 Energie spojována s touto dráhou je strach.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu močového měchýře na fyzické úrovni: Bolesti hlavy vnikající do mozku a do oblasti srostlé fontanely, pocit vytlačování očí z hlavy, bolesti připomínající natažení na šíji, bolesti a ztuhlost páteře, bolesti a napětí svalů v oblasti šíje, zad, pasu, sedacích svalů, zákolení, zadní strany lýtek a paty, pocity nevyrovnanosti v pase, zauzlení v jamce za kolenem a pocit řezavých bolestí v lýtkách, vznik hemoroidů, horečnaté stavy se zimniční třesavkou, duševní poruchy projevující se blouzněním, pomateností a záchvaty provázené ztrátou vědomí, slzení, výtok řídkých hlenů nebo krve z nosu, zežloutnutí očního bělma, obtíže spojené s močením, včetně inkontinence a častého močení, zadržování moči, zvětšení prostaty, nemoci kostí, některé formy artritidy a osteoporózy, předčasné vypadávání vlasů, jejich šedivění a ztráta lesku, kazivost zubů, poruchy sluchu, ztráta pohyblivosti malíčku u nohy, nedostatečná výživa šlach v těle, bolestivé pocity chladu v končetinách.
 Projevy nerovnováhy meridiánu močového měchýře na psychické úrovni: Neklid, bázlivost, nesmělost, bezohlednost, lehkovážnost, nedbalost, hyperaktivita autonomního nervového systému s nepřiměřenými reakcemi na stres a s neschopností uvolnit se, ustrašenost. Dále úzkost, bojácnost, netrpělivost, frustrace, zděšení.

Meridián tenkého střeva

Je to jangová dráha probíhající vzestupně od ruky k hlavě. A jak nás ovlivňuje?
 Orgány pod vlivem meridiánu tenkého střeva: hlava, hrdlo, šíje, záda a horní končetiny.
 Energie spojována s touto dráhou je radost.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu tenkého střeva na fyzické úrovni: Bolesti v krku, bolesti ramene a nadloktí, rozpínavé bolesti v podbřišku, syndromy spojené s poruchami tvorby a distribuce tělních tekutin, k nimž se přiřazují i zežloutnutí bělma očí, hučení v uších, hluchota, bolesti šíje a ramene, záněty v oblasti čelistí, hučení a šelest v uších, napětí v šíji, ztráta citu v prstech na rukou.
 Projevy nerovnováhy meridiánu tenkého střeva na psychické úrovni: Přehnané kritizování, nekritičnost v analyzování, neschopnost přehodnotit vlastní city. V pozadí jde o strach o existenci, pocit neschopnosti těžit ze své činnosti, nepružnost, pocit neschopnosti vymezit si hranice, lehkovážnost, přeceňování svých možností, posouvání vlastních hranic na úkor jiných, stavy podráždění s pozadím poruch centrálního nervového systému (epilepsie, resp. epileptiformní stavy). Dále soužení, přecitlivělost, smutek, starosti.

Meridián žlučníku

Pojďme se podívat na meridián žlučníku, který je jangovou dráhou, která začíná u zevního očního koutku a směřuje na spánkovou krajinu, kde vytváří složité křivky po celé boční straně hlavy. Pokračuje přes boční stranu krku k rameni a odtud po boční straně hrudníku a břicha do oblasti kyčelního kloubu, dále po středu boční strany dolní končetiny (jako lampasy na generálských kalhotách) až na nohu, kde končí na zevní straně 4. prstu nohy. A tady je její charakteristika:
 Orgány pod vlivem meridiánu žlučníku: uši, oči, hrudník, játra, žlučník, hýždě, kolena, dolní končetiny.
 Energie spojována s touto dráhou je rozhodnost a odvaha.
 Projevy nerovnováhy energie meridiánu žlučníku na fyzické úrovni: Žlučníkové potíže a žlučové kameny, hořkost v ústech, bolesti v podžebří, časté vzdychání, vysychání pokožky, zvadlá barva obličeje, povrchu chybí mastnota a vláha, pocit horka stoupajícího po vnější straně lýtka a stehna. Dochází také k působení na stav kostí, i když tato funkce náleží ledvinám. Bolesti hlavy v čelní oblasti a u koutků očí, ztuhlost šíje a ramen, bolestivý otok v jamce nad klíční kostí a v podpaží, zánět uzlin v podpaží nebo na krku, samovolné pocení, záchvaty horečky nebo zimniční třesavky, vnější bolesti kloubů v místech průběhu dráhy, na žebrech, kyčlích, kolenou, kotníku, nepohyblivost prstu vedle malíčku u nohy. Onemocnění očí a uší, bolesti hlavy, napětí v šíji, bolesti v kříži, svírání v hrudi, bolesti kyčelního kloubu a kolena, městnání krve v nohách.
 Projevy nerovnováhy meridiánu žlučníku na psychické úrovni: Nedostatek tvořivosti, nesamostatný úsudek, zamlžené myšlení, neschopnost praktického uskutečnění životních plánů, zvýšená pozornost vůči detailům – puntičkářství, nadměrné přebírání zodpovědnosti, chronická nespokojenost, netrpělivost, ustavičná vznětlivost. Dále vztek, hněv, nerozhodnost, bezmocnost.